Makale Yazarken Dikkat Edilmesi Gereken 11 Altın Kural

Makale Yazarken Dikkat Edilmesi Gereken 11 Altın Kural

Makale yazarken dikkat edilmesi gereken kurallar dediğimde aslında hepimizin aklına belli başlı konular zaten gelecektir. Bu yazıyı hazırlamaktaki amacım hem makale yazarak para kazanma isteğinde olup nasıl yazı hazırlayacağını bilmeyenlere hem de halihazırda kendi bloğunda veya makale sitelerinde yazanlara kendi birikimlerimi aktarmaktır.

Her işte olduğu gibi makale yazımında da dikkat etmemiz gereken belli başlı önemli noktalar vardır. Bunları “Çok önemli kurallar” ile “Daha az önemli kurallar” şeklinde kendi içerisinde sınıflandırmamız mümkün. Zira ben de bu yazı da sizlere bu kuralları sınıflandırarak anlatacağım.

Bu kuralları sizlere sınıflandırarak anlatmam da ki en önemli nedenlerden biri şu: Hepimiz biliyoruz ki yazılı bir içerik üretirken beynimiz yazıya çok fazla odaklandığı için kuralların bir kısmını ya unutuyoruz ya da göz ardı ediyoruz. Bu bir gerçek. Ben de bu yüzden bu kuralları çok önemli olanlar ile daha az önemli olanlar şeklinde ayırdım ki en azından çok önemli kuralları uygulama yüzdemiz biraz daha yükselsin.

Bu kurallardan çok önemli olanları yazılarımızda düzenli uyguladığımız takdirde, bir süre sonra blog trafiğimizin veya satılan makale sayımızın hızla yükseldiğini fark edeceğiz. 

Şimdi 8 yıllık blog ve yazılı içerik üretimlerim sonucunda öğrendiklerimi sizlerle paylaşıyorum. İsterseniz daha fazla uzatmadan hemen yazımıza geçelim.

 

Makale Yazarken Dikkat Etmemiz Gereken Çok Önemli 6 Kural

Yazıma çok önemli olarak sınıflandırdığım 6 altın kural ile devam edeceğim. Bu kuralların ardından da bu kurallara göre biraz daha az önemli olarak sınıflandırdığım 5 altın kurala geçerek yazıyı sonlandıracağım. Haydi başlayalım!

 

Ne Olursan Ol Ama Özgün Ol

İnternette bu başlığı her yer de görebilirsiniz. Bu gayet normal çünkü tüm arama motorları için özgünlük en önemli kriterdir. Peki ama neden? Yanıt basit: Google ve diğer arama motorlarının tamamı yeni içeriklerle kendi kütüphanelerini zenginleştirmek isterler. Çünkü aynı yazının yüzlercesi barındırmak onlar için hiç avantajlı değildir. Bu nedenle özgün ve farklı içerikleri arama motorları çok seveler. Özgünlüğün arama motoru ayağı bu nedenle önemlidir.

Özgünlüğün bizim için önemi de aynı nedendendir aslında. Eğer özgün olmazsak makalelerimiz satılmaz ve sitelerden ban yeriz. Ayrıca bloglarımız indekslenmez veya indeksleri bir süre sonra arama motoru tarafından kaldırılır. Sonuçta özgün olmazsak kaybeden her türlü biz oluruz.

Bu yüzden ne olursan ol ama özgün ol!

 

Hitabet Şeklinizde Tutarlı Olun

Yazılı bir içerikteki en önemli noktalardan bir diğeri de yazıda kullandığımız hitap şeklimizdir. Yani bir cümlede “ben” dili kullanıp bir diğer cümlede “sen” dili ve bir başka cümlede “üçüncü tekil şahıs” dili kullanmak yazının bütün okunurluğu yok eder. Bu tür yazılar okuyucu açısından anlaması zor, yorucu ve kalitesi düşük yazılardır. Okuyucu okurken okuduğunu anlamazsa rahatsız olacak ve arkasına bile bakmadan yazıdan çıkacaktır.

Eklemek istediğim bir başka şey de yazılarımızda ki samimiyetin seviyesidir. Evet, yazılarımızda okuyucuya uzak durmamalı ve samimi olmalıyız. Ancak bu samimiyeti fazla abartmamamız gerektiğini de unutmamalı ve yazılarımızı samimi olacağız diye cıvıklaştırmamalıyız.

Üslup konusunda dikkatli olmamız gereken son nokta ise, yazdığımız konu ya da hangi kategori için yazdığımızdır. Örneğin, yemek tarifi anlattığımız bir yazının samimiyet seviyesi sağlık ile ilgili bir yazıya göre daha fazla olmalıdır. Veya teknoloji ve ürün tanıtımıyla ilgili bir yazı da hitap şeklimiz “ben” dilinden ziyade “siz” dili olmalıdır. Bunlara dikkat etmemiz yazılarımızın okunma kalitesini ciddi oranda arttırır.

 

Arama Motorları İçin Değil, İnsanlar İçin Yazın

Çok önemli noktalardan bir diğeri de SEO’yu abartarak, bu yazıları insanların okuyacağını unutmaktır. Bunu söylerken kesinlikle SEO’yu göz ardı edin demiyorum. Ancak yazımızın okunurluğuna etki edebilecek noktalardan da uzak durmamız gerekir diyorum.

Peki, neler yazımızın okunurluğunu bozar? Örneğin bir üst maddede ifade ettiğim üslup hataları, anahtar kelimelerin fazla kullanılması, font türü ve boyutuna dikkat etmemek, yazı arka plan renginin hatalı seçilmesi ve yazım-noktalama kurallarına dikkat edilmemesi sayılabilir.

Şöyle düşünelim: Kim anlatım bozuklarının olduğu ve noktalama işaretlerine dikkat edilmemiş bir yazıyı okumak ister ki? Cevabı hepimiz biliyoruz. O yüzden bu konuyu daha fazla uzatmadan bir sonraki maddeye geçelim.

 

Yazı Başlığı ve URL’sine Dikkat Edin

Arama motorları için bir yazının başlığı ile URL’si büyük önem taşır. Bunun nedeni, arama motorlarına ait botların text tabanlı tarama yapmalarıdır. Yani biz bir yazı yazdığımızda botların ilk baktıkları yerler yazı başlığı ile yine metinden oluşan URL’dir. Özellikle SEO açısından URL, yazı başlığı ve tabi makale açıklaması hayati derecede önemlidir.

Bu başlık altında değinmek istediğim bir diğer önemli nokta da Blogger platformu özelinde olacaktır. Blogger’da yazımızı yayınlamak için “yeni yayın” butonuna tıkladığımızda yayın paneli açılır. Bu paneldeki yayın başlığı ve açıklama bölümünde sorun yok, ama URL kısmında ufak bir problem bulunmakta. Bu sorun, yazımıza bir başlık yazdığımızda sağ taraftaki “Kalıcı Bağlantı” sekmesi altında Blogger’ın URL’mizi otomatik olarak kendisinin oluşturmasıdır.

url nasıl oluşturulur blogger?

Özellikle Blogger’ı ilk kez kullanacaklar “Kalıcı Bağlantı” sekmesi altında bulunan 2 seçenekten altta bulunan “Özel Kalıcı Bağlantı” sekmesini seçilmelidirler. Burayı tıkladıktan sonra Blogger kendi URL’nizi değiştirmenize izin verecektir.

url nasıl oluşturulur?

URL Nasıl Oluşturulmalıdır?

URL oluştururken dikkat etmemiz gereken ilk şey Türkçe karakter kullanmamak olmalıdır. Bir diğer önemli nokta ise, URL’mizi kelime kelime ayırarak aralarına tire (-) işareti koymamız gerektiğidir. Ayrıca bilmeyenler için şunu da ekleyeyim: URL oluştururken büyük harf yerine sadece küçük harf kullanmamız gerekir.

 

HTML Etiketlerinden Yararlanın

Yeni başlayanlar korkacaktır ancak hemen korkacak bir şey olmadığını ifade edeyim. Burada HTML’den kastım, bütün blog panellerinde olan ve yazımızı düzenlerken kullandığımız script dili olan HTML’dir. Ancak bunu sadece yazı içinde liste yaparken ve H etiketlerini düzenlerken kullanacağız. Bu yüzden korkacak herhangi bir durum bulunmamakta.

Blogger H etiketleri kullanıımı

Peki, HTML etiketini nerede kullanacağız?

HTML etiketini başlıklara H2, H3 ve H4 taglarını vermek için kullanacağız. H etiketleri, arama motorlarına başlığımızın önem derecesini anlatırlar. H1 ana başlıktır. H2 başlık, H3 alt başlık ve H4 ise küçük başlıktır. Eğer yazımızın içinde birden fazla başlık ve alt başlık varsa, bu başlıkları aşağıdaki örnekte gösterdiğim gibi seçerek etiketlerini atamamız gerekir.

Bu ayarlamaların ardından Google gibi arama motorlarına ait botlar yazılarımızı daha iyi algılayabilirler. Bu da bloğumuza trafik olarak geri döner.

 

Yazı İçi Linkleme Yapın

Yazı için linkleme, yazdığımız herhangi bir makaledeki belirli kelime veya cümlelere iç ve dış link vererek bu yazıları birbirine bağlamak anlamına gelir. Yaptığımız bu linkleme esasında arama motorlarına yönelik gibi görünsede, özellikle yazı içi linkleme sayesinde, yazımızı okuyan ziyaretçiler link verdiğimiz kelimeyi tıklayarak diğer bir makalemizi de okuyabilirler. Bunun bize faydası, hem trafik ve okunma süremizi arttırır hem de arama motoru botlarının yazımızın diğer yazılarımızla daha kolay bağlantı kurmasına yardımcı olur.

Dış linkleme ise, yazımızın link verdiğimiz bölümüyle ilgili olarak internetteki bir başka sitedeki benzer bir içeriği kaynak göstermektir. Ayrıca kaynağı merak eden okuyucular için de dış link vermek onların işini kolaylaştıran bir detaydır.

Blogger platformunda iç ve dış link vermenin çok kolay olduğunu hemen ekleyeyim. Aşağıdaki görselde gösterdiğim şekilde, önce link vereceğimiz kelime ya da cümleyi seçtikten sonra, yukarıdaki zincir simgesini tıklayarak “URL Oluştur” ve “Anchor Oluştur” seçeneklerinden birini seçerek linkleme yapabiliriz.

Yazı içi link verme nasıl yapılır?

Böylece makale yazarken dikkat edilmesi gereken kurallar arasından çok önemli 6 kurala değindik. Şimdi hep birlikte kalan 5 kurala bakalım.

 

Makale Yazarken Dikkat Etmeniz Gereken Daha Az Önemli 5 Kural

Bu bölüme başlamadan önce şunu hatırlatmak isterim: Daha az önemli demek, önemsiz demek değildir. Yani yazılarımızda elimizden geldiğince bu kuralları da uygulamamız gerekmektedir.

 

Farklı ve İnternette Olmayan Konular Üzerine Yazmaya Çalışın

Bunun birçoğumuz için oldukça zor olduğunu biliyorum; ancak arama motorlarında üst sıralarda yer almak için bunu yapmamız oldukça önemli. Yazılarımızın özgün olması, farklı oldukları anlamına gelmez. Sadece herhangi bir yerden kopyalanmadıkları anlamına gelir ve bu yüzden de arama motorları tarafından indekslenirler. Herhangi bir yazımızın Google’da indekslenmesi bu yazımızın ilk sayfada ve üst sıralarda olacağı anlamına gelmez. İşte tam da bu nedenle yazılarımız özgün olduğu kadar farklı da olmalıdır.

Bu noktada farklı ile ne demek istediğimi açıklamam gerekiyor. Farklıdan kastım şu: Daha önce yazdığımız konunun kimse tarafından yazılmamış ya da çok az yazılmış olmasını anlatmaya çalışıyorum. E peki farklı konuları nasıl bulacağız? İşte işin en zor kısmı da bu.

Farklı konuları bulmak için size önerebileceği bir tek yöntem var: Farklı kaynakları okumak. Örneğin sadece Google’ı değil, onun dışında kalan diğer arama motorları ve yazılı kaynakları da okumamız gerekiyor.

Bunun için size önerebileceğim bir web sitesi var: faganfinder.com (Tıklayarak siteye gidebilirsiniz. Ayrıca bu da bir dış linkleme örneği)

Faganfinder sitesi, birçok veri tabanına ulaşmanızı ve farklı kaynakları okumanıza yardımcı olabilecek bir site.

Bir başka önerebileceğim web sitesi ise reddit.com’dur. Her ne kadar bir web sitesinden daha çok bir sosyal medya platformu olsa da Reddit üzerindeki binlerce topluluğu takip etmeniz size yepyeni konu fikirleri verecektir. İngilizce bilmeyenler için Google’ın otomatik çeviri özelliği yeterli olacaktır.

 

Görselleri Dengeli Kullanın

Yazılarımızda görsellerin kullanımı da oldukça önemli bir konu. Bunun en büyük nedeni, fazla görsel kullanımının bloğumuzu yavaşlatmasıdır. Özellikle boyutu büyük görseller ciddi anlamda bloğumuzun açılış hızını düşürürler. Bu yüzden yazılarımızda hem çok fazla görsel kullanmamalı hem de kullanacağımız görsellerin boyutlarını önce küçültmeli daha sonra yazımızda kullanmalıyız.

Peki, görsellerimizin boyutlarını nasıl küçülteceğiz?

Ben, oldukça başarılı bulduğum TinyPNG sitesini kullanıyorum. Sizlere de rahatlıkla bu siteyi önerebilirim.

 

Farklı Görsel Türlerini Kullanın

Öncelikle farklı görselden neyi kastettiğimi ifade edeyim sizlere. Örneğin vektörel çizimler, PowerPoint temaları, illüstrasyonlar ve infografik görselleri bloğumuzda kullanmamız bloğumuzu ve yazılarımızı daha hoş ve dikkat çekici hale getirebilir. Tabi bu arada şunu eklemem gerek: Bu görsellerin JPEG veya PNG formatlarını bulmamız gerekiyor. Yoksa bir vektör çizim formatı olan SVG formatı bizim işimize yaramayacaktır.

Bu tür farklı görselleri bulabileceğimiz birkaç ücretsiz web sitesini de sizlerle paylaşmak isterim:

DrawKit dışındaki diğer web sitelerinde arama yapmadan önce vektör ya da illüstrasyonları filtrelemeyi unutmayın.

 

Anahtar Kelimeleri Dikkate Alarak Yazın

Özellikle SEO yaparak bloğumuza trafik sağlamak istiyorsak mutlaka yazılarımızda anahtar kelimeler kullanmalıyız. Bunun için yazı yazmaya başlamadan önce, yazacağımız konuyla ilgili, anahtar kelimeleri araştırmalıyız. Anahtar kelimelerimizi tespit ettikten sonra da bunları makalemizde %2-3 oranında kullanmalıyız. Bu oranı fazla aşmamaya da özen göstermeliyiz çünkü gereğinden fazla anahtar kelime kullanmamız yazımıza ve bloğumuza yarardan çok zarar getirecektir.

Peki, anahtar kelime analizini nasıl yapacağız?

Ben bunun için Google Ads ve Keywordtool.io metriklerini kullanıyorum. Her iki platformunda oldukça yeterli olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim.

 

Video İçeriğin Artılarından Faydalanın

Makale yazarken dikkat edilmesi gereken kurallar arasından son kuralımız ise video içeriklerin kullanımıdır. YouTube’un son 10 yıldır hızla popüler hale gelmesi, yazılı içeriklerimizin video içerik olarak da yazılarımızın içinde bulunmasını çok önemli hale getiriyor.

Tabi bunun için bir YouTube kanalımızın da olması gerektiğinin farkındayım. Ancak çok fazla uğraşmadan yazılarımızla ilgili çekeceğimiz basit YouTube videoları bile işimize yarayabilir.

Video içerik üretmek her ne kadar çok kolay olmasa da yazılarımızın içerisinde videoların da bulunması, hem backlink olarak hem Google aramalarında lehimize etki edecek bir unsurdur.

 

Evet, yazımız bitti. Geçmiş olsun😊 Buraya kadar sabırla okuduğunuz için teşekkür ederim. Umarım yazımı beğenmişsinizdir. Aklınıza takılan herhangi bir şey olursa, yorum bölümden sormaktan lütfen çekinmeyin. Hoşça kalın…

Yorum Gönder

2 Yorumlar

  1. Çok yararlı oldu yeni başlayanlar için. Teşekkür ederim.
    Özellikle kalıcı bağlantılar kısmı çok önemli. Zira türkçe karakter sorunu oluyor bağlantıda. Başlıkla farklı bir bağlantı yapmak sıkıntı yapar mı sizce?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, yorumunuz için teşekkürler. Başlıkla linki değiştirenler olduğunu biliyorum ancak ben bunu kimseye önermem. Bunun nedeni olarak şunu söyleyebilirim: Botler yeni bir bağlantıyı tararken önce H1 tagını yani başlığı, ardından diğerlerini tarar. Başlık ile linkin farklı olması bence negatif etki edecektir. Rakamları linkten çıkarmak dışında ben linkleri pek değiştirmiyorum bu yüzden.

      Sil

1. Lütfen küfür veya hakaret içeren yorum yapmayın.
2. Yorumlara bağlantı (link) bırakmayın.
3. Yorumunuzun yazıyla ilgili olmasına özen gösterin.
4. Yaptığınız yorumun sorumluluğunun size ait olduğunu unutmayın.