Makale yazarken dikkat edilmesi gereken kurallar dediğimde aslında hepimizin aklına belli başlı konular zaten gelecektir. Bu yazıyı hazırlamaktaki amacım hem makale yazarak para kazanma isteğinde olup nasıl yazı hazırlayacağını bilmeyenlere hem de halihazırda kendi bloğunda veya makale sitelerinde yazanlara kendi birikimlerimi aktarmaktır.
Her işte olduğu gibi makale
yazımında da dikkat etmemiz gereken belli başlı önemli noktalar vardır. Bunları
“Çok önemli kurallar” ile “Daha az önemli kurallar” şeklinde kendi içerisinde
sınıflandırmamız mümkün. Zira ben de bu yazı da sizlere bu kuralları
sınıflandırarak anlatacağım.
Bu kuralları sizlere
sınıflandırarak anlatmam da ki en önemli nedenlerden biri şu: Hepimiz biliyoruz
ki yazılı bir içerik üretirken beynimiz yazıya çok fazla odaklandığı için
kuralların bir kısmını ya unutuyoruz ya da göz ardı ediyoruz. Bu bir gerçek.
Ben de bu yüzden bu kuralları çok önemli olanlar ile daha az önemli olanlar
şeklinde ayırdım ki en azından çok önemli kuralları uygulama yüzdemiz biraz
daha yükselsin.
Bu kurallardan çok önemli olanları
yazılarımızda düzenli uyguladığımız takdirde, bir süre sonra blog trafiğimizin
veya satılan makale sayımızın hızla yükseldiğini fark edeceğiz.
Şimdi 8 yıllık blog ve yazılı
içerik üretimlerim sonucunda öğrendiklerimi sizlerle paylaşıyorum. İsterseniz daha
fazla uzatmadan hemen yazımıza geçelim.
Makale Yazarken Dikkat Etmemiz Gereken Çok Önemli 6 Kural
Yazıma çok önemli olarak
sınıflandırdığım 6 altın kural ile devam edeceğim. Bu kuralların ardından da bu
kurallara göre biraz daha az önemli olarak sınıflandırdığım 5 altın kurala
geçerek yazıyı sonlandıracağım. Haydi başlayalım!
Ne Olursan Ol Ama Özgün Ol
İnternette bu başlığı her yer de
görebilirsiniz. Bu gayet normal çünkü tüm arama motorları için özgünlük en
önemli kriterdir. Peki ama neden? Yanıt basit: Google ve diğer arama
motorlarının tamamı yeni içeriklerle kendi kütüphanelerini zenginleştirmek
isterler. Çünkü aynı yazının yüzlercesi barındırmak onlar için hiç avantajlı
değildir. Bu nedenle özgün ve farklı içerikleri arama motorları çok seveler. Özgünlüğün
arama motoru ayağı bu nedenle önemlidir.
Özgünlüğün bizim için önemi de
aynı nedendendir aslında. Eğer özgün olmazsak makalelerimiz satılmaz ve
sitelerden ban yeriz. Ayrıca bloglarımız indekslenmez veya indeksleri bir süre
sonra arama motoru tarafından kaldırılır. Sonuçta özgün olmazsak kaybeden her
türlü biz oluruz.
Bu yüzden ne olursan ol ama özgün
ol!
Hitabet Şeklinizde Tutarlı Olun
Yazılı bir içerikteki en önemli
noktalardan bir diğeri de yazıda kullandığımız hitap şeklimizdir. Yani bir
cümlede “ben” dili kullanıp bir diğer cümlede “sen” dili ve bir başka cümlede
“üçüncü tekil şahıs” dili kullanmak yazının bütün okunurluğu yok eder. Bu tür
yazılar okuyucu açısından anlaması zor, yorucu ve kalitesi düşük yazılardır.
Okuyucu okurken okuduğunu anlamazsa rahatsız olacak ve arkasına bile bakmadan
yazıdan çıkacaktır.
Eklemek istediğim bir başka şey
de yazılarımızda ki samimiyetin seviyesidir. Evet, yazılarımızda okuyucuya uzak
durmamalı ve samimi olmalıyız. Ancak bu samimiyeti fazla abartmamamız
gerektiğini de unutmamalı ve yazılarımızı samimi olacağız diye
cıvıklaştırmamalıyız.
Üslup konusunda dikkatli olmamız
gereken son nokta ise, yazdığımız konu ya da hangi kategori için yazdığımızdır.
Örneğin, yemek tarifi anlattığımız bir yazının samimiyet seviyesi sağlık ile
ilgili bir yazıya göre daha fazla olmalıdır. Veya teknoloji ve ürün tanıtımıyla
ilgili bir yazı da hitap şeklimiz “ben” dilinden ziyade “siz” dili olmalıdır.
Bunlara dikkat etmemiz yazılarımızın okunma kalitesini ciddi oranda arttırır.
Arama Motorları İçin Değil, İnsanlar İçin Yazın
Çok önemli noktalardan bir diğeri
de SEO’yu abartarak, bu yazıları insanların okuyacağını unutmaktır. Bunu
söylerken kesinlikle SEO’yu göz ardı edin demiyorum. Ancak yazımızın
okunurluğuna etki edebilecek noktalardan da uzak durmamız gerekir diyorum.
Peki, neler yazımızın
okunurluğunu bozar? Örneğin bir üst maddede ifade ettiğim üslup hataları,
anahtar kelimelerin fazla kullanılması, font türü ve boyutuna dikkat etmemek,
yazı arka plan renginin hatalı seçilmesi ve yazım-noktalama kurallarına dikkat
edilmemesi sayılabilir.
Şöyle düşünelim: Kim anlatım
bozuklarının olduğu ve noktalama işaretlerine dikkat edilmemiş bir yazıyı
okumak ister ki? Cevabı hepimiz biliyoruz. O yüzden bu konuyu daha fazla
uzatmadan bir sonraki maddeye geçelim.
Yazı Başlığı ve URL’sine Dikkat Edin
Arama motorları için bir yazının
başlığı ile URL’si büyük önem taşır. Bunun nedeni, arama motorlarına ait
botların text tabanlı tarama yapmalarıdır. Yani biz bir yazı yazdığımızda
botların ilk baktıkları yerler yazı başlığı ile yine metinden oluşan URL’dir.
Özellikle SEO açısından URL, yazı başlığı ve tabi makale açıklaması hayati
derecede önemlidir.
Bu başlık altında değinmek istediğim bir diğer önemli nokta da Blogger platformu özelinde olacaktır. Blogger’da yazımızı yayınlamak için “yeni yayın” butonuna tıkladığımızda yayın paneli açılır. Bu paneldeki yayın başlığı ve açıklama bölümünde sorun yok, ama URL kısmında ufak bir problem bulunmakta. Bu sorun, yazımıza bir başlık yazdığımızda sağ taraftaki “Kalıcı Bağlantı” sekmesi altında Blogger’ın URL’mizi otomatik olarak kendisinin oluşturmasıdır.
Özellikle Blogger’ı ilk kez
kullanacaklar “Kalıcı Bağlantı” sekmesi altında bulunan 2 seçenekten altta
bulunan “Özel Kalıcı Bağlantı” sekmesini seçilmelidirler. Burayı tıkladıktan
sonra Blogger kendi URL’nizi değiştirmenize izin verecektir.
URL Nasıl Oluşturulmalıdır?
URL oluştururken dikkat etmemiz
gereken ilk şey Türkçe karakter kullanmamak olmalıdır. Bir diğer önemli nokta
ise, URL’mizi kelime kelime ayırarak aralarına tire (-) işareti koymamız
gerektiğidir. Ayrıca bilmeyenler için şunu da ekleyeyim: URL oluştururken büyük
harf yerine sadece küçük harf kullanmamız gerekir.
HTML Etiketlerinden Yararlanın
Yeni başlayanlar korkacaktır
ancak hemen korkacak bir şey olmadığını ifade edeyim. Burada HTML’den kastım,
bütün blog panellerinde olan ve yazımızı düzenlerken kullandığımız script dili
olan HTML’dir. Ancak bunu sadece yazı içinde liste yaparken ve H etiketlerini
düzenlerken kullanacağız. Bu yüzden korkacak herhangi bir durum bulunmamakta.
Peki, HTML etiketini nerede
kullanacağız?
HTML etiketini başlıklara H2, H3
ve H4 taglarını vermek için kullanacağız. H etiketleri, arama motorlarına
başlığımızın önem derecesini anlatırlar. H1 ana başlıktır. H2 başlık, H3 alt
başlık ve H4 ise küçük başlıktır. Eğer yazımızın içinde birden fazla başlık ve
alt başlık varsa, bu başlıkları aşağıdaki örnekte gösterdiğim gibi seçerek
etiketlerini atamamız gerekir.
Bu ayarlamaların ardından Google
gibi arama motorlarına ait botlar yazılarımızı daha iyi algılayabilirler. Bu da
bloğumuza trafik olarak geri döner.
Yazı İçi Linkleme Yapın
Yazı için linkleme, yazdığımız
herhangi bir makaledeki belirli kelime veya cümlelere iç ve dış link vererek bu
yazıları birbirine bağlamak anlamına gelir. Yaptığımız bu linkleme esasında
arama motorlarına yönelik gibi görünsede, özellikle yazı içi linkleme
sayesinde, yazımızı okuyan ziyaretçiler link verdiğimiz kelimeyi tıklayarak
diğer bir makalemizi de okuyabilirler. Bunun bize faydası, hem trafik ve okunma
süremizi arttırır hem de arama motoru botlarının yazımızın diğer yazılarımızla daha
kolay bağlantı kurmasına yardımcı olur.
Dış linkleme ise, yazımızın link
verdiğimiz bölümüyle ilgili olarak internetteki bir başka sitedeki benzer bir
içeriği kaynak göstermektir. Ayrıca kaynağı merak eden okuyucular için de dış
link vermek onların işini kolaylaştıran bir detaydır.
Blogger platformunda iç ve dış
link vermenin çok kolay olduğunu hemen ekleyeyim. Aşağıdaki görselde
gösterdiğim şekilde, önce link vereceğimiz kelime ya da cümleyi seçtikten
sonra, yukarıdaki zincir simgesini tıklayarak “URL Oluştur” ve “Anchor Oluştur”
seçeneklerinden birini seçerek linkleme yapabiliriz.
Böylece makale yazarken dikkat
edilmesi gereken kurallar arasından çok önemli 6 kurala değindik. Şimdi hep
birlikte kalan 5 kurala bakalım.
Makale Yazarken Dikkat Etmeniz Gereken Daha Az Önemli 5 Kural
Bu bölüme başlamadan önce şunu
hatırlatmak isterim: Daha az önemli demek, önemsiz demek değildir. Yani
yazılarımızda elimizden geldiğince bu kuralları da uygulamamız gerekmektedir.
Farklı ve İnternette Olmayan Konular Üzerine Yazmaya Çalışın
Bunun birçoğumuz için oldukça zor
olduğunu biliyorum; ancak arama motorlarında üst sıralarda yer almak için bunu
yapmamız oldukça önemli. Yazılarımızın özgün olması, farklı oldukları anlamına
gelmez. Sadece herhangi bir yerden kopyalanmadıkları anlamına gelir ve bu
yüzden de arama motorları tarafından indekslenirler. Herhangi bir yazımızın
Google’da indekslenmesi bu yazımızın ilk sayfada ve üst sıralarda olacağı
anlamına gelmez. İşte tam da bu nedenle yazılarımız özgün olduğu kadar farklı
da olmalıdır.
Bu noktada farklı ile ne demek
istediğimi açıklamam gerekiyor. Farklıdan kastım şu: Daha önce yazdığımız
konunun kimse tarafından yazılmamış ya da çok az yazılmış olmasını anlatmaya
çalışıyorum. E peki farklı konuları nasıl bulacağız? İşte işin en zor kısmı da
bu.
Farklı konuları bulmak için size
önerebileceği bir tek yöntem var: Farklı kaynakları okumak. Örneğin sadece
Google’ı değil, onun dışında kalan diğer arama motorları ve yazılı kaynakları
da okumamız gerekiyor.
Bunun için size önerebileceğim
bir web sitesi var: faganfinder.com (Tıklayarak siteye gidebilirsiniz. Ayrıca
bu da bir dış linkleme örneği)
Faganfinder sitesi, birçok veri
tabanına ulaşmanızı ve farklı kaynakları okumanıza yardımcı olabilecek bir
site.
Bir başka önerebileceğim web
sitesi ise reddit.com’dur. Her ne kadar bir web sitesinden daha çok bir sosyal
medya platformu olsa da Reddit üzerindeki binlerce topluluğu takip etmeniz size
yepyeni konu fikirleri verecektir. İngilizce bilmeyenler için Google’ın
otomatik çeviri özelliği yeterli olacaktır.
Görselleri Dengeli Kullanın
Yazılarımızda görsellerin
kullanımı da oldukça önemli bir konu. Bunun en büyük nedeni, fazla görsel
kullanımının bloğumuzu yavaşlatmasıdır. Özellikle boyutu büyük görseller ciddi
anlamda bloğumuzun açılış hızını düşürürler. Bu yüzden yazılarımızda hem çok
fazla görsel kullanmamalı hem de kullanacağımız görsellerin boyutlarını önce
küçültmeli daha sonra yazımızda kullanmalıyız.
Peki, görsellerimizin
boyutlarını nasıl küçülteceğiz?
Ben, oldukça başarılı bulduğum
TinyPNG sitesini kullanıyorum. Sizlere de rahatlıkla bu siteyi önerebilirim.
Farklı Görsel Türlerini Kullanın
Öncelikle farklı görselden neyi
kastettiğimi ifade edeyim sizlere. Örneğin vektörel çizimler, PowerPoint
temaları, illüstrasyonlar ve infografik görselleri bloğumuzda kullanmamız
bloğumuzu ve yazılarımızı daha hoş ve dikkat çekici hale getirebilir. Tabi bu
arada şunu eklemem gerek: Bu görsellerin JPEG veya PNG formatlarını bulmamız
gerekiyor. Yoksa bir vektör çizim formatı olan SVG formatı bizim işimize yaramayacaktır.
Bu tür farklı görselleri
bulabileceğimiz birkaç ücretsiz web sitesini de sizlerle paylaşmak isterim:
DrawKit dışındaki diğer web sitelerinde
arama yapmadan önce vektör ya da illüstrasyonları filtrelemeyi unutmayın.
Anahtar Kelimeleri Dikkate Alarak Yazın
Özellikle SEO yaparak bloğumuza
trafik sağlamak istiyorsak mutlaka yazılarımızda anahtar kelimeler
kullanmalıyız. Bunun için yazı yazmaya başlamadan önce, yazacağımız konuyla
ilgili, anahtar kelimeleri araştırmalıyız. Anahtar kelimelerimizi tespit
ettikten sonra da bunları makalemizde %2-3 oranında kullanmalıyız. Bu oranı
fazla aşmamaya da özen göstermeliyiz çünkü gereğinden fazla anahtar kelime
kullanmamız yazımıza ve bloğumuza yarardan çok zarar getirecektir.
Peki, anahtar kelime analizini
nasıl yapacağız?
Ben bunun için Google Ads ve
Keywordtool.io metriklerini kullanıyorum. Her iki platformunda oldukça yeterli
olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim.
Video İçeriğin Artılarından Faydalanın
Makale yazarken dikkat
edilmesi gereken kurallar arasından son kuralımız ise video içeriklerin
kullanımıdır. YouTube’un son 10 yıldır hızla popüler hale gelmesi, yazılı
içeriklerimizin video içerik olarak da yazılarımızın içinde bulunmasını çok
önemli hale getiriyor.
Tabi bunun için bir YouTube
kanalımızın da olması gerektiğinin farkındayım. Ancak çok fazla uğraşmadan
yazılarımızla ilgili çekeceğimiz basit YouTube videoları bile işimize yarayabilir.
Video içerik üretmek her ne kadar
çok kolay olmasa da yazılarımızın içerisinde videoların da bulunması, hem
backlink olarak hem Google aramalarında lehimize etki edecek bir unsurdur.
Evet, yazımız bitti. Geçmiş olsun😊 Buraya kadar sabırla okuduğunuz için teşekkür ederim. Umarım yazımı beğenmişsinizdir. Aklınıza takılan herhangi bir şey olursa, yorum bölümden sormaktan lütfen çekinmeyin. Hoşça kalın…
2 Yorumlar
Çok yararlı oldu yeni başlayanlar için. Teşekkür ederim.
YanıtlaSilÖzellikle kalıcı bağlantılar kısmı çok önemli. Zira türkçe karakter sorunu oluyor bağlantıda. Başlıkla farklı bir bağlantı yapmak sıkıntı yapar mı sizce?
Merhabalar, yorumunuz için teşekkürler. Başlıkla linki değiştirenler olduğunu biliyorum ancak ben bunu kimseye önermem. Bunun nedeni olarak şunu söyleyebilirim: Botler yeni bir bağlantıyı tararken önce H1 tagını yani başlığı, ardından diğerlerini tarar. Başlık ile linkin farklı olması bence negatif etki edecektir. Rakamları linkten çıkarmak dışında ben linkleri pek değiştirmiyorum bu yüzden.
Sil1. Lütfen küfür veya hakaret içeren yorum yapmayın.
2. Yorumlara bağlantı (link) bırakmayın.
3. Yorumunuzun yazıyla ilgili olmasına özen gösterin.
4. Yaptığınız yorumun sorumluluğunun size ait olduğunu unutmayın.